Bodil Malmsten: Det här är hjärtat

Formgivare: Anders Ljungman.  
Länk till Hedengrens webshop
Text från förlaget:

DET HÄR ÄR HJÄRTAT är en kärleksdikt, en sorgedikt, en dikt när den orimliga förlust som kallas döden drabbar, den drabbar alla, den drabbade mig. Jag skriver inte dikter längre, men den här dikten krävde att jag skrev den.


Fem frågor till Bodil Malmsten

Hur kommer det sig att du har du börjat skriva dikter igen?

- Jag har inte börjat skriva dikter igen, jag har aldrig slutat. Det är bara det att vissa dikter måste jag göra mig kvitt med och då får de bli publicerade. Det här är hjärtat är en sådan dikt. Diktens så kallade innehåll, sorgen och kärleken blir jag dock aldrig av med.


Vad kan dikten förmedla som inte en roman kan?

- Dikten är en komprimerad känsla från ett håll, romanen är många känslor från olika håll.


Är det en självbiografisk dikt?

- Nej. ”Detta självbiografiska liv” står det i dikten. Det är livet som är självbiografiskt, inte dikten.

Hur tänker du om döden?

- Jag tänker att döden är en befriare från oro, smärta, allt som hör ihop med att vara levande. Så känner jag inför min egen död. Hur jag tänker om döden när det är en av mina människor som är död, jag tänker inte. Sorgen är för skrymmande, något tänkande finns varken tid eller plats för.


Övervinner kärleken sorgen?

- Det är ingen tävling. Sorgen och glädje de vandra tillsammans, det står i psalm 365 i gamla psalmboken. Sorgen och kärleken kan jag inte alls skilja på.


Boktitel: Det här är hjärtat. Dikt av Bodil Malmsten
Författare: Bodil Malmsten

Bokförlag: Albert Bonniers förlag
Bodil Malmsten (1944-2016).
Foto: Cornelia Nordström


Etiketter: