Vi har Karl Ove Knausgårds nya titlar Om høsten och Om vinteren (på norska)

Länk till Hedengrens webshop

Om høsten er første bind av fire i en personlig encyklopedi om den nære virkeligheten, skrevet av en far til hans ufødte barn.

Nå, når jeg skriver dette, vet du ingenting om noe, hva som venter deg, hvilken verden du blir til i. Og jeg vet ingenting om deg. Jeg har sett et ultralydbilde, og lagt hånden på magen du ligger i, det er alt.

Et barn skal bli født. Og en far setter seg ned for å skrive til det. Han vil vise barnet hva som venter, den myriade av fenomener og materie, dyr og mennesker som vi kaller verden. Han skriver om solen og om grevlingen, om termosen og om pisset, om sengen og om ensomheten, mens barnet vokser i mørket. 

Dette fantastiske, som du snart skal møte og få se, er så lett å miste av syne, og det finnes nesten like mange måter å gjøre det på som det finnes mennesker. Det er derfor jeg skriver denne boken til deg. Jeg vil vise deg verden, slik den er, rett rundt oss, hele tiden. Bare ved å gjøre det kan jeg selv få øye på den.

Länk till Hedengrens webshop

Det er merkelig at du finnes, men at du ikke vet noen ting om hvordan verden ser ut. Det er merkelig at det finnes en første gang man ser himmelen, en første gang man ser solen, en første gang man kjenner luften mot huden. Det er merkelig at det finnes en første gang man ser et ansikt, et tre, en lampe, en pyjamas, en sko. I mitt liv hender det nesten aldri lenger. Men snart gjør det det. Om bare noen måneder vil jeg se deg for første gang.
Om vinteren er andre bind av fire i en personlig encyklopedi om den nære virkeligheten, skrevet av en far til et barn som snart skal bli født.
***********

Böckerna är utgivna i Norge av Forlaget Oktober.


Karl Ove Knausgård
Foto: Berit Roald

Länk till recensioner av böckerna i Verdens Gang (VG)

Etiketter: