- Sedan jag läste att den här bokhandeln var nedläggningshotad handlar
jag mycket hellre alla mina böcker här än på nätet. I dag blir det Elsa
Beskows Princess Sylvie till en studentkamrats barnbarn i England, säger
Ingrid Cantwell, som annars brukar handla romaner och böcker om
antiken.
Bertil Ericson / TT
Böcker och kläder lockar mer än bad
-
Det är roligt att det går bra för branschen. Vädret har säkert bidragit
till det, säger Inger Andersson som arbetar på Hedengrens bokhandel.
Bertil Ericson / TT
I
de branscherna ökade försäljningen med hela 8-10 procent jämfört med
samma månad i fjol. För hela detaljhandeln var ökningen 5,6 procent,
enligt Detaljhandelsindex.
-Juni
har varit en väldigt bra månad, framför allt för handeln med
sällanköpsvaror som färg och möbler, som ökade med 8,4 procent. Det är
den bästa noteringen hittills i år, säger Lena Larsson, vd på HUI
Research. De delbranscher som visade starkast tillväxt var
bygghandeln, färghandeln och möbelhandeln. Det beror på att många valt
att renovera och fixa både inomhus och utomhus.
"Vi läser en hel del"
Även
bokhandeln gick oväntat bra, särskilt med tanke på att näthandeln inte
räknas in i statistiken över försäljningen i branschen.
-Vi håller inte bara på och fixar när det är dåligt väder. Vi läser en hel del också, säger Lena Larsson. En
butik som märkt av en starkt ökad kundtillströmning är
nedläggningshotade Hedengrens bokhandel i Stockholm - en av landets
sista bokhandlar av den gamla sorten med ett riktigt brett sortiment av
svensk och utländsk skönlitteratur.
-Sedan
vi gick ut med ett nödrop till våra stamkunder före midsommar har vi
haft en kraftigt ökad försäljning, men det är roligt att det går bra för
hela branschen. Vädret har säkert bidragit till det, säger Inger
Andersson, ansvarig för bland annat utbudet av engelskspråkig
skönlitteratur, som sålt väldigt bra i regnet.
Tidigare reor
Elektronikhandeln
hade även den en bra utveckling under juni, trots att jämförelsemånaden
i fjol också var stark. Då bidrog bland annat fotbolls-VM till att
många köpte nya tv-apparater med stor bildskärm.
En annan bransch
som det gick riktigt bra för var klädhandeln, som efter en väldigt svag
maj ökade med starka 9,6 procent. Det kan förklaras med att reorna drog
i gång tidigare än vanligt och att en kall junimånad lockade
konsumenterna in i butiksvärmen. Men skohandeln fortsatte att backa och
har hittills i år minskat med 7,6 procent.
-Vi
ser en branschglidning som innebär att allt fler väljer att köpa sina
skor i sportbutiker. Det beror på en "leisuretrend" med en mera
avslappnad klädstil. Den verkar skohandeln ha missat, säger Lena
Larsson.